donderdag 1 januari 2015

Meringue, omdat je soms eiwit over hebt.....

Geen opmerkingen:
 
De dagen dat je eiwit overhoudt zijn ook de dagen dat je best weer eens meringue mag maken....ik deed dit gisteren na het maken van aioli, na 5 eierdooiers te hebben gebruikt had ik een bakje vol met eiwitten over, en weggooien is zonde.

En meringue is zooooo simpel. Alleen klop je je wezenloos zonder goede handmixer of ander soortige luxe mixer (mijn handmixer is overleden, moet snel een nieuwe aanschaffen). Ik gebruikte nu een soort staafmixer garde en dat valt niet aan te raden...maar het was voor een goed doel.


Je kunt zo veel of weinig maken als je zelf wit. Ik deed alles op gevoel (dat het goed is gegaan is opmerkelijk natuurlijk, want suiker op gevoel is lastig). Voor het gemak heb ik even uitgezocht wat de juiste verhouding is.

1  eiwit = 50 gram fijne kristalsuiker

Klopt de eiwitten stijf met suiker en voeg eventueel wat vanille essence toe.
Ik zie ook recepten waarin het eiwit eerst deels stijf wordt geklopt alvorens de suiker toe te voegen. Ik ben er nog niet achter wat handiger is, nadeel dan is (lijkt mij) dat je nog wel flink moet doorkloppen wil de suiker goed oplossen.
Het schuim is gereed als het stijf is en je er punten aan kunt trekken zonder dat deze weer inzakken.

Je kunt voor mooie vormpjes gaan met een spuitzak, maar een schep met een lepel kan ook prima. Ik koos voor snelheid, en ging voor het laatste.

Leg op een bakplaat bakpapier neer en verdeel het eiwit in bolletjes, die je met een lepel op de bakplaat schept.
Bak het geheel ongeveer anderhalf uur op 90 graden. Laat het schuim daarna in de oven, die je op een kier zet, afkoelen. Het kan dan nog vrij zacht voelen maar het wordt vaak tijdens het afkoelen nog harder.
Het schuim is goed als het aan de buitenkant krokant is maar van binnen nog lekker "chewy".

Meringue kun je gewoon zo eten, maar is ook een mooie basis voor een taart of een dessert met bijvoorbeeld vers fruit.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff