zaterdag 15 november 2014

Hartige uien tarte tatin

Geen opmerkingen:
 
Lekker als snack, bij een kom soep of gewoon omdat je er trek in hebt.  Het recept voor deze tarte tartin heb ik van Jamie Oliver. Heerlijk!



In het originele recept wordt een ovenvaste pan gebruikt, die heb ik niet, daarom ging ik voor 1 persoons porties en ik maakte daarvoor gebruik van tapasschaaltjes. Ideaal.

Wat heb je nodig voor 1 klein taartje - en ook hier kook ik deels op gevoel, lees recept en begin en kijk vaak niet exact meer naar hoeveelheden, dus het kan iets afwijken van Jamie

  • Verschillende uien: rode, witte, sjalotjes - ik heb hoeveelheden op gevoel gedaan, en had dus te veel, ik schat in voor 1 taartje: halve witte ui, 2 rode uien, 1 sjalotje
  • 1 vel bladerdeeg
  • 1 dessertlepel balsamico
  • 1 theelepel suiker
  • Gedroogde thijm 
  • Roomboter
  • Zachte geitenkaas of bijvoorbeeld verse feta, in het recept van Jamie wordt als alternatief ook parmezaan genoemd.
Snijd de ui in grove stukken.
Bak deze in roomboter en wat thijm.
Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden en ontdooi het bladerdeeg.
Als de uien glazig zien voeg je een scheutje balsamico en een schepje suiker en roer goed om.
Zet het vuur iets lager en laat rustig garen.
Rol het bladerdeeg iets uit en snijd het rond, de cirkel moet een stukje groter zijn dan het schaaltje.
Als alle uien zacht zijn voeg je nog wat peper toe en doe je ze in het tapasschaaltje.
Leg op het schaaltje het uitgerolde plakje bladerdeeg en stop de randen in.
Prik in de bovenkant met een vorkje een paar gaatjes.
Laat de taartjes ongeveer 15-20 minuten garen.
Keer ze op een bord om en brokkel wat kaas over het taartje.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff