woensdag 22 oktober 2014

Voedselverspil en het standaard lijstje

Geen opmerkingen:
 
Ik probeer altijd zoveel mogelijk verspil tegen te gaan, en het lijkt aardig te lukken.



Zo maakte ik recent op 1 dag een heerlijke clubsandwich met sla, bacon, kip etc. De volgende dag gebruikte ik de sla, restanten komkommer, tomaat voor een salade en de bacon bij de lunch. En zo probeer ik geregeld ingrediënten te kopen die ik in meerdere gerechten kan verwerken.

Als ik een pizza met rucola eet, eet ik vaak een dag later een ander gerecht met rucola. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu en voor je geweten. Want wekelijks tot de conclusie komen dat je je halve koelkastinhoud moet weggooien, maakt je ook niet echt blij. En dat heb ik helaas toch al iets te vaak gedaan.

Verder koop ik tegenwoordig eten in voor maximaal 3 dagen (in het verleden probeerde ik wel eens voor een kleine week), dit voorkomt ook verspil en maakt het koken flexibeler. Dan kan ik nog eens spontaan uit eten gaan en iets een andere dag eten. En ook kun je sommige left overs goed invriezen of bewaren als lunchgerecht met wat kleine aanpassingen.

Daarnaast probeer ik altijd het gerecht wat ingrediënten heeft die het snelst bederven het eerst te bereiden. En verder heb ik ook altijd wel iets in de vriezer wat ik kan eten als er niets in huis is of wat ik kan gebruiken in combinatie met leftovers. Zo gaat er weinig verloren, en dat voelt goed!

Mijn basisingrediënten, die ik bijna altijd in huis heb, zijn onder andere:
  • Diepvriesspinazie
  • Diepvrieserwtjes
  • Gerookte zalm in de diepvries
  • Chilipeper (in de diepvries, kan heel goed, maar wel bevroren snijden)
  • Gember (in de diepvries in plakjes) 
  • Citroen/Limoensap (die je standaard in een klein geel of groen bolletje kunt kopen)
  • Pasta
  • Risottorijst
  • Rijst
  • Bruine bonen
  • Mais
  • Italiaanse kaas
  • Kaas 
  • Feta
  • Kruidenkaas
  • Tomaten in blik
  • Verse tomaten
  • Pitabroodjes
  • Eieren
  • Tonijn
  • Uien
  • Knoflook
  • Room en/of crème fraîche
  • Ketjap
  • Oestersaus
  • Sojasaus
  • Vissaus 
  • Echte boter/olijfolie
En heel heel, heel erg veel kruiden. Want ieder gerecht wordt lekkerder met kruiden. Vers en/of gedroogd.

Het voordeel van de bovenstaande producten is, is dat je altijd een paar gerechten kunt maken zonder dat je hiervoor de deur uit hoeft of slechts enkele producten hoeft te kopen om weer iets heel anders te maken. En dat is handig als je weinig tijd hebt. 

Met dit lijstje maak je in ieder geval in een handomdraai bijvoorbeeld: spaghetti aglio olio, risotto met erwtjes, pasta met spinazie en roomkaas of een lekkere tonijnsalade (met of zonder pasta).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff