dinsdag 21 oktober 2014

Quinoasalade met een gevulde portobello

Geen opmerkingen:
 
Afgelopen zondag had ik overdag zo slecht gegeten dat ik 's avonds de schade moest beperken. Ik koos voor een vegetarisch gerecht met quinoa. Waarom quinoa? Veel mensen vinden het een typische modegril, maar ik ben van mening dat variatie in je voedsel zo belangrijk is. Zo eet ik de ene dag pasta, dan weer een dagje geen koolhydraten, aardappels, rijst etc etc. Variatie is namelijk goed en daarnaast heeft quinoa veel goede eigenschappen; rijk aan eiwitten en vitamines.

Tevens is quinoa glutenvrij. Dat is niet perse een goede eigenschap, ook al hoor ik veel mensen om mij heen praten over hoe gezond glutenvrij eten is. Naar mijn idee zijn gluten niet slecht, tenzij je allergisch bent. Maar goed, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, dus doe vooral dat waar jij je goed bij voelt en zorg voor variatie en balans. Dan kun je het eigenlijk niet fout doen, toch?!


Voor de quinoasalade voor 2 personen:
  • Quinoa (150 gram ongeveer)
  • Limoen of citroen
  • Olijfolie
  • Avocado 1 stuk
  • Bosui/lenteui 2 a 3 stuks
  • Tomaat 2 stuks
  • Komkommer - stuk van ongeveer 7 cm
  • Feta naar smaak
  • Wat kropsla

Voor de gevulde portobello:
  • 1 portobello (of 2) per persoon
  • Feta
  • Thijm
  • Kerstomaatjes
  • Olijfolie 
Verwarm de oven voor op 175 graden (hetelucht stand).
Maak de portobello schoon en verwijder de steel, druppel hier olijfolie overheen en verdeel wat stukjes feta op de portobello totdat deze bedekt is (de zijde waar de steel zat). Leg hier ook nog twee halve kerstomaatjes op en een beetje gedroogde thijm. Besprenkel nog een beetje met olijfolie en plaats ongeveer 15 minuten in de oven (let even goed op omdat niet iedere oven hetzelfde is). Als de portobello gaar is voeg je nog wat zwarte peper toe.

Bereid de quinoa zoals aangegeven op de verpakking.
Snijd ondertussen de bosui in ringetjes, de tomaten in blokjes, de komkommer in blokjes, de avocado in blokjes. Meng dit in een kom met olijfolie (extra vierge), limoensap, peper, zout. Verkruimel hier feta doorheen en bestrooi met wat peper en zout.
Meng de quinoa hier doorheen en voeg naar smaak nog peper en zout toe en eventueel wat feta.

Leg wat gewassen kropsla op een bord en verdeel hier de salade overheen. Serveer samen met de portobello uit de oven.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff