dinsdag 4 november 2014

Krieltjes uit de oven en witlof met honing en thijm

1 opmerking:
 
Vandaag at ik heerlijke krieltjes uit de oven met daarbij witlof met honing en thijm. Heerlijk! Qua kleur ziet het er wellicht wat saai uit, maar laat je daar niet door afschrikken :).

Ik ben zelf echt gek op witlof en kan er met gemak een vol bord van op zonder iets anders, en dat heb ik dus echt ook al eens gedaan. Heerlijk! Maar daar kwam ik nu niet mee weg. De man houdt namelijk niet zo van groente en ziet dit meer als bijzaak dan hoofdzaak. Dus maken we het iets gezelliger met een stukje vlees (varkensfiletlapje) en aardappels (wat op zich heel normaal is). Alleen ben ik geen fan van gekookte aardappels. Dus komen ze vandaag uit de oven. Puree vind ik overigens ook heel erg lekker, dus zal ook snel op dit blog staan.



Wat heb je nodig voor 2 personen:

Krieltjes uit de oven
  • 500 gram krieltjes met schil
  • Olijfolie
  • Zout
  • Knoflook 6 teentjes
  • Thijm/Rozemarijn
Witlof met honing en thijm
  • 700 gram witlof
  • Flinke klont roomboter
  • Thijm
  • Honing
  • Zout

Krieltjes:
  • Kook de krieltjes met schil ongeveer 5 minuten en laat ze daarna afkoelen. 
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Maak een mengsel van 2 geperste teentjes knoflook, een dessertlepel thijm en rozemarijn (gedroogd, vers kan ook maar had ik nu niet voorhanden). Meng dit met 5 eetlepels olie en roer goed door en indien je een vijzel hebt kun je de kruiden kneuzen zodat de smaken goed vrijkomen.
  • Snijd de krieltjes vervolgens door de helft en meng ze met het olie/kruiden mengsel.
  • Leg ze in een braadslede met de overige 4 gekneusde knoflooktenen en indien nodig voeg je olijfolie toe.
  • Laat de krieltjes ongeveer 45 minuten bakken en roer tussentijds om.
  • Wanneer de krieltjes klaar zijn kun je ze bestrooien met (zee)zout.
Witlof met honing en thijm:
  • Snijd de witlof fijn en haal de harde kern weg. 
  • Smelt een goede klont echte boter (ik gebruik liever een echt product en geen margarines met kunstmatige toevoegingen, daarnaast is de smaak van roomboter ook echt een stuk lekkerder in dit gerecht, maar wil je het toch minder vet maken, dan kun je ook kiezen voor olijfolie)  in een wok of hapjespan met wat gedroogde thijm (1 theelepel) en laat even zacht sudderen.
  • Voeg de witlof toe en roerbak totdat deze gaar is.
  • Voeg op het laatst ongeveer 2 eetlepels honing toe en roer het geheel goed om en laat nog lichtjes bakken zodat de witlof een beetje karamelliseert. En klaar!

Eet smakelijk!

1 opmerking:

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff