maandag 8 december 2014

Pittige tofu met zwarte peper van Ottolenghi

Geen opmerkingen:
 
Vanavond stond er een lekkere pittige vegetarische maaltijd op het menu. Dit is zo lekker, alleen moet je wel van een beetje, zeg maar veel, peper in je eten houden. Ik heb zelf de hoeveelheden iets aangepast, maar zelfs dan is dit niet voor iedereen weggelegd


Het boek van Ottolenghi bevat vegetarische (bij)gerechten met vooral heel erg veel groente. Genoeg ideeën dus. Maar dit gerecht springt er toch wel uit. Het is vegetarisch, maar door de heerlijke kruidige pittige saus en de tofu mist zelfs de grootste vleeseter geen vlees in dit gerecht. Ik serveerde dit gerecht met roergebakken bimi, op smaak gebracht met soja en knoflook. 

Ik halveerde alle hoeveelheden, maar voor 4 personen kun je dit aanhouden:
  • 8oo gram stevige tofu
  • olie om in te bakken
  • maïzena om de tofu mee te bestuiven
  • 150 gram boter
  • 12 kleine sjalotten ( 350 gram) in dunne ringetjes
  • 8 milde verse rode chilipepers
  • 12 tenen knoflook
  • 3 eetlepels fijngehakte verse gemberwortel
  • 3 eetlepels ketjap manis
  • 3 eetlepels lichte sojasaus
  • 4 theelepels gewone sojasaus
  • 2 eetlepels fijne kristalsuiker
  • 5 eetlepels grof geplette zwarte peperkorrels (gebruik een vijzel of specerijenmolen)
  • 16 kleine, smalle bosuien in stukjes van 3 centimeter      
 
Giet een laag van 5 millimeter olie in een koekenpan of wok
Snijd de tofu in blokjes van ongeveer 2 bij 3 centimeter
Wentel steeds wat blokjes tofu door de maïzena en bak de blokjes tofu in kleine porties tot ze knapperig zijn en een korstje hebben. Leg de gebakken tofu op keukenpapier
Giet de olie uit de pan en maak de pan schoon
Meng in een kommetje de ketjap, sojasaus en de suiker door elkaar
Smelt de boter in de pan en voeg de sjalotten, chilipepers, knoflook en gember toe en bak, af en toe omscheppend, alles 15 minuten op laag tot halfhoog vuur tot  alles doorschijnend en gaar is. Roer er de gemengde sojasausen doorheen en voeg de peper toe
Verwarm de blokjes tofu een minuutje in de saus en schep er de bosui doorheen.

Wat ik anders deed:
  • Rode pepers in Nederland zijn altijd wisselend qua smaak, ik gebruikte de helft (dus bij 2 personen 2 rode pepers, en ook dat is behoorlijk pittig).
  • 3 soorten sojasaus, het lukt mij niet. Ik heb dus ketjap manis en normale sojasaus gebruikt en de hoeveelheden 3 ketjap/4 sojasaus eetlepels)
  • Ik gebruikte voor 2 personen dezelfde hoeveelheid sojasaus/ketjap als bij 4 personen, ik vond het gerecht anders te droog.
  • Ik sneed de bosui in dunne ringen omdat ik hele dikke bosui had, 3 cm zouden in dit geval te grove stukken worden.
 Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff