maandag 10 november 2014

Stoof/Draadjesvlees met bruin bier en aardappelpuree

Geen opmerkingen:
 
Gisteren maakte ik heerlijk stoof/suddervlees voor vandaag. Dit zijn van die gerechten die je eigenlijk alleen in het weekend kunt maken, omdat ze toch minstens een uur of 3 (en liever nog veel langer, ik houd altijd graag 5 uur aan) moeten pruttelen.






Natuurlijk had ik het graag ook gisteren al gegeten, maar echtgenoot en ik waren uitgenodigd voor een etentje bij vrienden....met heel erg lekker eten, dus ik mocht niet klagen. Ik at heerlijke Sunday roast met yorkshire pudding en een fijne jus/saus. Verder werd dit vergezeld door sperziebonen uit de oven met kaas en een salade. Heerlijk!

Maar nu weer terug bij de maaltijd van vandaag. Sudder/stoofvlees met aardappelpuree en rode kool. Ik moet bekennen, de rode kool komt ditmaal uit een potje. Het vlees was al klaar, en behoefde alleen te worden opgewarmd, verder had ik de aardappels al klaar staan dus het koken was zo gebeurd en de puree maken gaat ook best snel. En als dat alles samen op je bord ligt, dan word je toch wel blij. "Hollandse pot" kan gewoon soms echt heel erg lekker zijn!

Voor ongeveer 3/4 personen:

Stoofvlees met bier
  • 500/800 gram runderlappen/sucadelappen
  • 1 ui grof gesneden
  • 2 teentjes knoflook gehakt
  • 1 dikke plak ontbijtkoek
  • 1 flesje trappistenbier
  • 1 runderbouillonblokje opgelost in 2/3 deciliter kokend water
  • 2 kruidnagels
  • 2 jeneverbessen
  • rozemarijn (theelepel)
  • 1 eetlepel (wijn)azijn
  • boter
  • peper
  • zout

Haal het vlees tijdig uit de koelkast en laat het op kamertemperatuur komen. Dit voorkomt taai vlees. Als het vlees namelijk te koud de hete boter in gaat dan schrikt/krimpt het vlees en als de overgang te groot is doet het iets met de structuur waardoor het taai kan worden.
Snijd het vlees in stukken (of laat het heel, dat kan ook, dan heb je meer een soort ouderwets sudderlapje/draadjesvlees met super lekkere jus en dat deed ik dit keer).
Bestrooi het vlees met peper en zout, bak het vlees rondom aan in echte boter en neem uit de pan. 
Fruit de ui en knoflook en zodra deze glazig ziet doe je het vlees terug in de pan. Bak het nog even rondom mee zodat het weer goed warm is. 
Voeg nu het flesje bier toe (graag ook op kamertemperatuur), de kruidnagels, jeneverbessen, rozemarijn, runderbouillon (liefst warm, om dezelfde reden als waarom vlees op kamertemperatuur moet zijn, te koud bij heet is niet goed), eetlepel azijn.
Laat het gerecht nu langzaam verder garen op een lage stand, het liefst zo lang mogelijk (vaak lees je 3 uur, maar ik ga dus meestal van 5 uur uit). Keer het vlees af en toe/roer door. Indien het vocht te veel inkookt voeg je nog wat toe.
Een uur voor het klaar is voeg je de ontbijtkoek toe en roer weer goed door.
Je kunt de jus door een zeef halen, maar ik doe dat zelf eigenlijk nooit.

Aardappelpuree

  • 800 gram/1 kilo aardappels
  • Melk (2 deciliter ongeveer, lijkt veel maar dit maakt je puree juist heel erg luchtig)
  • Flinke klont boter
  • Zout
  • Peper
  • Nootmuskaat

Kook de aardappels gaar met zout.
Warm de melk op (net tegen het kookpunt).
Stamp de aardappels met een stamper of knijp ze fijn (nog net iets lekkerder) met een pureeknijper.
Voeg de melk en de klont boter toe en roer goed door.
Naar smaak voeg je nu de peper en nootmuskaat toe (eventueel nog zout).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff