woensdag 29 oktober 2014

Risotto met paddenstoelenmix

Geen opmerkingen:
 
Vanavond at ik heerlijke risotto. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is risotto een super makkelijk eenpansgerecht. Okay, het vergt een klein half uurtje roeren en goed opletten, maar dan heb je een heerlijke maaltijd en weinig afwas (ook al helpt de vaatwasser goed mee, toch altijd fijn).



Wat heb je nodig voor 2 personen:
  • Ongeveer 200 gram risottorijst
  • 1/2 liter bouillon (liefst paddenstoelenbouillon of anders een groentebouillon, ik gebruik bouillonblokjes)
  • Witte wijn - 1 à 2 deciliter (ik voeg toe op gevoel)
  • Paddenstoelenmix (verkrijgbaar bij de supermarkt, of je mixt zelf je favorieten bij elkaar), ongeveer 200 gram, overigens kunnen champignons ook, maar ik vind het met deze mix een stuk spannender.
  • Salie - vers of gedroogd
  • Italiaanse kaas (vers zelf raspen of geraspt) - bijvoorbeeld grana padano
  • Olijfolie
  • Klont boter
  • Knoflook
  • Sjalotje
  • Peper
  • Zout

Snijd de grote paddenstoelen in stukjes, snipper het sjalotje en pers het teentje knoflook.

Fruit het sjalotje en de knoflook aan in wat olijfolie, voeg de paddenstoelenmix toe en bak totdat deze gaar is met wat peper en zout. 

Haal 2/3 van de paddenstoelen uit de pan en houd deze warm. 

Voeg de risottorijst toe en eventueel nog een scheutje olijfolie indien er te weinig in de pan zit. Roer de rijst goed om, voeg wat salie toe (halve theelepel schat ik zo, overigens vergat ik dus zelf vanavond dit toe te voegen, ik miste iets en en kon maar niet bedenken wat, tot nu) en bak het geheel totdat de rijst glazig ziet. Voeg dan de witte wijn toe en blijf regelmatig roeren totdat de rijst deze heeft opgenomen. Voeg nu in delen de warme bouillon toe en voeg telkens weer een beetje toe als de vorige hoeveelheid is opgenomen. Alles bij elkaar ben je ongeveer 25 minuutjes bezig. 

Als de risotto bijna klaar is (dus de korrel bijna gaar en de bouillon bijna opgenomen) kun je na proeven eventueel nog peper en zout toevoegen. Haal nu ook de pan van het vuur, roer een klont boter en de geraspte kaas door de risotto heen, sluit de deksel en laat even staan. 

Serveer de risotto op een diep bord met daarop een schep van de overige gebakken paddenstoelen.

Ik at er geroosterde venkel uit de oven bij (recept volgt later).

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff