woensdag 5 november 2014

Pasta met (homemade) pesto, mozzarella en tomaat

Geen opmerkingen:
 
Oh dit is zoooo lekker! En helaas inmiddels al weer op :(.... 

Laat je niet afschrikken door het "homemade pesto verhaal", want dit gerecht heb je met 15 minuten op tafel (nou ja wellicht 20, het voelt in ieder geval heel snel). En dan weet je zeker dat je lekker eet en je geen gekke e-nummers binnen krijgt.



Overigens heb ik halverwege mijn maaltijd nog extra tomaatjes toegevoegd, want als je goed kijkt zijn dit er toch wel erg weinig. Voor de foto was het alleen perfect :).

Wat heb je nodig voor 2 a 3 personen:
  • Penne of een andere pasta
  • Basilicumplantje
  • Teentje knoflook (grote)
  • Grana padano (ik gebruikte de strooivariant)
  • Pijnboompitten (2 eetlepels ongeveer)
  • Extra vierge olijfolie  (een eetlepel of 3 schat ik zo)
  • Peper
  • Zout
  • Kerstomaatjes
  • (Buffel)mozzarella (bij 3 personen zou ik 2 bolletjes gebruiken)

De pesto
  • Rooster de pijnboompitten lichtjes en laat ze afkoelen
  • Doe in een hakmolentje (ik gebruik er een die hoort bij mijn staafmixer) of een vijzel de pijnboompitten, ongeveer 2 eetlepels kaas (kunt altijd later nog toevoegen als je meer wilt), teentje knoflook (groot teentje, maar ik ben dan ook dol op knoflook) en meng dit goed (in de hakmolen gaat dit vrij snel). 
  • Als alles een beetje gemengd is voeg je wat olijfolie toe (ik doe dit op gevoel). Daarna voeg je ongeveer 3 handjes basilicum toe (ik heb bijna het hele plantje gebruikt en als je meer wilt, gewoon doen en blijven proeven) zet de hakmolen weer aan en voeg indien nodig nog wat olijfolie toe om het geheel goed smeuïg te maken.
  • Zodra het op pesto lijkt ben je in principe klaar, proef nog even en voeg eventueel nog wat olie, peper, zout en/of kaas toe naar smaak.
  • Wil je extra veel pesto maken en bewaren, dat kan. Dek de pesto die je bewaart dan af met een laagje olie. Je kunt de pesto dan in een afgesloten potje een paar weken bewaren.
De rest
  • Halveer de kerstomaatjes en je kunt deze als je dat lekker vind warm serveren. Dat kan door ze even te bakken, even in de oven te garen of ze (in geval van de snelle variant) een seconde of 40 in de magnetron op te warmen. Maar koud kan ook prima
  • Meng de pesto door de gekookte penne en leg deze op een diep bord.
  • Scheur wat buffelmozarella (ik vind buffelmozarella in dit soort gerechten een stuk smakelijker maar gewone kan ook prima) in stukjes en verdeel deze samen met de tomaatjes over het bord. Ik bestrooide alles daarna nog met wat zwarte peper.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff