zaterdag 6 december 2014

Boerenkoolchips van Rens Kroes

Geen opmerkingen:
 
Vorig jaar zag ik het regelmatig liggen in de schappen van New Yorkse supermarkten; boerenkoolchips. Ik wil normaal alles proeven, maar op de een of andere manier vergat ik het steeds. Eigenlijk was ik het al weer vergeten, totdat ik door het kookboek van Rens Kroes bladerde, er stond een boerenkoolchips recept, en zo ging ik dus aan de slag.

Het resultaat was een gezonde snack. Lekker maar ook een beetje bitter, zeker dus niet voor iedereen. Maar ik kon het waarderen, hoewel het van mij zelfs iets minder bitter had gemogen.



Verder is een super simpel recept, meer dan boerenkool, soja, sesamzaad en olie heb je niet nodig. Nou ja, een oven is ook best handig.


Wat heb je nodig
  • 300 gram boerenkool (liefst hele takken of grof gesneden)
  • 1 theelepel sojasaus (ik gebruikte wel iets meer)
  • 1 eetlepel olijfolie (ik deed dit op gevoel_
  • 1 theelepel sesamzaad (ook dit strooide ik op gevoel over de boerenkool)

Wat te doen
Was de boerenkool en laat goed drogen
Verwarm de oven voor op 180 graden
Scheur de boerenkool in stukjes en haal de harde stukken eruit
Leg de boerenkool op een met bakpapier beklede bakplaat (Rens mengt alles in een schaal maar ddat paste bij mij niet goed en vond ik niet handig).
Ik sprenkelde de olie en sojasaus over de boerenkool en met mijn handen verdeelde ik het goed en husselde ik alles door elkaar.
Daarna strooide ik er wat sesamzaad overheen.
Bak de chips nu in 6 a 12 minuten af, verschilt per oven dus houd het goed in de gaten. De boerenkool mag iets verkleuren maar niet te erg.

Ik moet zeggen dat bij mij een deel van de chips crispy was en een deel niet, ik heb dus besloten deze er vast uit te vissen en de rest verder te bakken. Goed opletten kan dus geen kwaad en een volgende keer bak ik het denk ik in meerdere delen. Ook vind ik veel recepten waarbij de boerenkool op bakpapier op een rooster wordt gelegd, dit zal ik ook nog eens proberen.

Verder zijn er ook vele varianten te vinden; met naast olijfolie zout, knoflook, paprikapoeder etc. Eigenlijk kun je je dus helemaal uitleven en de chips maken die jij lekker vindt.

Snack ze!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff