zaterdag 8 november 2014

Pompoensoep en baba ganoush met libanees brood

3 opmerkingen:
 
Ik heb hier ooit, in een ver verleden, een recept geplaatst voor pompoensoep. Helaas zonder foto. Dus vandaag in de herkansing, mét foto én bijgrechten.




Het is namelijk echt weer voor pompoen, soep en wat gezonds kan ook geen kwaad. Dit soepje is een ware vitaminebom. Ik serveer de soep vaak met brood met wat dips. Vandaag maakte ik ook verse baba ganoush. 

Verder had ik ook nog houmous (uit een bakje, kan ook zelf, maar ik moest keuzes maken vandaag) en serveerde ik deze dipjes met heerlijk Libanees brood (verkrijgbaar bij bijv. de Turkse/Marrokaanse bakker of supermarkt). Ook had ik ook nog wat pitabroodjes geroosterd en in partjes gesneden.


De pompoensoep

Pompoensoep met verse koriander


Ingrediënten voor 2/3 personen:
  • 400 gram pompoen in stukjes (ik gebruikte vandaag vers gesneden van de Jumbo, maar je hebt bij AH ook pompoenblokjes in de diepvries, ook geschikt). Of rooster een pompoen in de oven en gebruik de geroosterde gare pompoen voor de soep (zie hoe pompoen te roosteren in bijv. recept Gnocchi met pompoenpuree)
  • 1 gele paprika in stukjes
  • Halve winterwortel in stukjes
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 kleine ui in stukjes
  • 1 groentebouillonblokje
  • 600 ml water
  • Komijnpoeder (1 goede theelepel)
  • Kerriepoeder (1 goede theelepel)
  • Olie
  • Verse koriander
  • Crème fraîche (optioneel)
  • Rode peper (optioneel)
  • Peper
Fruit de ui en knoflook in een beetje olie en wat komijn (en indien je de soep wat pittiger wilt een deel van een rode peper fijngesneden). Voeg daaraan de paprika en wortel toe en bak even mee. Voeg daarna de pompoenstukjes toe, ongeveer 600 ml water een bouillonblokje, eetlepel gesneden koriander en de kerriepoeder. Laat alles een kwartiertje koken. Neem de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer. Zet de pan weer terug en laat alles nog een minuut of 10 zachtjes doorkoken. Proef of de soep goed op smaak is (je kunt eventueel nog wat water toevoegen als deze te veel is ingekookt of kruiden naar smaak indien je de smaak niet goed vindt).

Schep de soep in diepe borden of kommen, met wat verse koriander en een eetlepel crème fraîche. Ik vind persoonlijk de crème fraîche niet nodig, maar de echtgenoot vindt dat de soep roept om crème fraîche, dus tja, een kwestie van smaak.

De baba ganoush

Baba Ganoush

  • 1 grote aubergine
  • 1 teentje knoflook
  • Sap van een halve citroen
  • theelepel komijnpoeder
  • 1 eetlepel tahinpasta (sesamzaadpasta, vaak verkrijgbaar bij goed gesorteerde supermarkten, toko of exotische supermarkt)
  • Eetlepel extra vierge olijfolie
  • Zout
  • Peper

Verwarm de oven voor op 200 graden, maak met een vork rondom wat gaatjes in de aubergine. Rooster de aubergine in zijn geheel en draai halverwege om (in totaal rooster je de aubergine ongeveer 40 minuten.
Laat de aubergine afkoelen.
Haal het vruchtvlees uit de auberinge - snijd deze doormidden en schraap uit met een lepel - en meng dit in bijv. een hakmolen (goed prakken kan ook) met de knoflook (geperst), tahinpasta, komijn en citroensap tot een smakelijk geheel. Voeg hierna, de olijfolie en naar smaak nog peper en zout toe.

Eet smakelijk!


3 opmerkingen:

  1. I loveee pompoensoep, en de baba ganoush ga ik zeker ook n keer proberen! Groetjes, Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeerrrrrlijk!! We gaan zo aan tafel, wederom top recept Lein. Ik ben je zeer dankbaar.
    Kus Marisa

    BeantwoordenVerwijderen

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff