dinsdag 2 december 2014

Gegrilde kipfilet, bietenpuree en zoete aardappelschijfjes

Geen opmerkingen:
 
Ik heb wat blogachterstand, maar hier alsnog zondag.....

Zondag at ik heerlijke gegrilde kipfilet met bietenpuree en zoete aardappelschijfjes uit de oven. Wellicht waren de zoetige groente achtigen iets te veel vertegenwoordig en had ik er beter normale aardappels uit de oven bij kunnen serveren, maar het was verder erg lekker. Ik twijfelde wel over het plaatsen, omdat de foto niet echt heel erg aantrekkelijk is, de puree lijkt namelijk nogal grauw..... Maar toch waag ik mij eraan, want het was simpel en lekker.



De kipfilet
  • Kipfilet
  • 2 eetlepels baharat (kruidenmix van Johnny Boer)
  • Olijfolie

Marineer de kipfilet een half uurtje in de kruiden met wat olijfolie, en bak deze daarna in de grilpan. Snijd de kipfilet bij het opdienen in plakjes.

De bietenpuree
  • 4 gekookte bieten (verse geroosterd zijn ze lekkerder, maar helaas kon ik bij de supermarkt geen verse bieten meer krijgen en ging ik voor de gevacumeerde gekookte variant)
  • 1 eetlepel Griekse yoghurt, achteraf gezien eigenlijk niet nodig
  • Peper
  • Zout

Pureer de bieten met bijv. een hakmolen/staafmixer en meng de puree met de yoghurt (wat mij betreft kun je de yoghurt weglaten want ik had niet het idee dat het echt heel veel deed).
Voeg naar smaak peper en zout toe.
Warm de puree daarna op in een pan.

De zoete aardappelschijfjes
  • Zoete aardappel geschild in schijfjes
  • Olijfolie
  • Zout

Ik maakte de fout ze vooraf een beetje gaar te koken en daarna in de oven te doen, dus niet doen! Mijn aardappels waren lekker, maar niet echt krokant. Het was een leuk idee, werkt met gewone aardappels prima maar het kwam mijn zoete aardappels niet ten goede. Ik doe ze de volgende keer weer rauw in de oven en hussel ze voor die tijd even om in wat olijfolie. Je bakt ze dan vaak in een minuut of 40 op 200 graden. Schep de aardappels tussentijds om en houd ze in de gaten, baktijden kunnen per oven verschillen.
Serveer ze daarna met wat zout.

Ik serveerde het gerecht met een yoghurtsaus met harisa (voor bij de kip of zoete aardappels)
  • 5 eetlepels Griekse yoghurt
  • Zout
  • 1 dessertlepel olijfolie
  • Naar smaak harissa

Meng alle ingrediënten met elkaar en voeg naar smaak zout en harissa toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff