zondag 28 december 2014

Reebiefstuk met Port/Sjalottensaus en Aardappel/Kastanjepuree

Geen opmerkingen:
 
Deze kerst kookte ik bij mijn oma thuis, ik nam een krat met keukengerei en deels bereidde gerechten mee; van kruiden tot drank en van de snijplank tot staafmixer...maar vergat toch nog het bijna belangrijkste...mijn messen! En dan ineens weet je weer dat goede messen zo belangrijk zijn. Echt waar, een investering in een goed mes daar heb je je leven lang plezier van.

Maar goed, uiteindelijk kom je met iets minder goede messen ook tot hetzelfde resultaat, alleen net iets minder plezierig en niet alles werd even netjes gesneden.


Kastanje/aardappelpuree met reefilet, port/sjalottenjus en roergebakken witlof met honing.

Aardappel/Kastanjepuree
  • Ongeveer 1 kilo kruimige aardappels
  • 500 gram gekookte kastanjes (dit was het enige voorhanden in mijn supermarkt)
  • Melk
  • Boter
  • 1 blokje groentebouillon
  • Peper
  • Zout
Ik geef het toe, zelf verse kastanjes bereiden, ik heb het nog nooit gedaan. Ik zie ze ook eigenlijk nooit, wel heb ik gekookte kastanjes weten te vinden. En die zijn stiekem ook best heel handig. Maar ooit zal ik ze zelf echt van a tot z bereiden.....

De puree:

Kook de aardappels gaar en giet af. Laat ze even uitdampen.
Pureer ze daarna samen met ongeveer 1 à 2 dl warme melk en een klont boter met een pureeknijper of een stamper.

Haal de kastanjes uit de vacuümverpakking en warm ze samen met ongeveer 2 dl melk en 1 blokje groentebouillon in een pannetje.
Alles alles goed warm is stamp je de kastanjes fijn, voeg nog een klontje boter toe en maak ze nog fijner daarna met een staafmixer.

Mix de kastanjepuree nu met de aardappelpuree en voeg naar smaak nog peper, zout en eventueel nootmuskaat toe.

Sjalotten Portsaus
  • 1 pot wildfond
  • 2 dl port
  • 6 a 8 sjalotjes
  • 1 teentje knoflook
  • Verse tijm
  • Boter
  • Honing
  • Paar kleine ijskoude blokjes boter (stuk of 5)

Snipper de sjalotten grof en bak ze samen met de knoflook in boter in bijv. een steelpan. Als alles glazig ziet voeg je de port en wilfond toe, samen met een stuk of 5 takjes tijm en 2 eetlepels honing. Laat de saus op laag vuur ongeveer een half uurtje a 45 minuten koken en zorg dat deze minstens voor bijna de helft inkookt.
Voor het opdienen voeg je de ijskoude boter toe en klopt deze goed door.

Deze saus past bij vele wildgerechten, ik serveerde de saus bij een heerlijk stukje reebiefstuk.

Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff