zondag 14 december 2014

Gezonde wortelcake

Geen opmerkingen:
 
Lekker eten doe ik graag, maar wel steeds bewuster. Zo probeer ik zoveel mogelijk onnatuurlijke en ongezonde producten te vermijden, zonder daar denk ik in door te slaan. Want af en toe is een kroket of een zak chips best lekker. En ja, dan krijg ik waarschijnlijk dingen naar binnen die ik liever zelf niet kies, maar zo nu en dan kan dat vast geen kwaad. Het gaat om balans. En als die niet doorslaat doe ik het best goed vind ik zelf.

Waar mogelijk probeer ik wel te minderen met suiker. Zo eet ik al tijden bijvoorbeeld geen havermout meer met suiker en zelfs niet met honing, maar zoet ik deze met een banaan en wat gedroogd fruit, en dat volstaat vaak prima. En nu probeer ik ook steeds meer recepten met suikervervangers.

Denk nu niet dat je van fruitsuikers ongelimiteerd kunt eten, want dat is zeker niet het geval. Ook hier moet je goed blijven opletten. Echter zijn deze natuurlijke suikers een stuk beter voor je dan de geraffineerde variant. Of eigenlijk moet ik zeggen, minder slecht. Lees hier een kort artikel over geraffineerde suiker.

Overigens, als je gaat kijken naar producten waar geraffineerde suiker in zit, dan zul je nog best schrikken; van ketchup tot mosterd....echt alles wat maar iets zoetig is bevat suiker. Ik zelf ban niet alles uit mijn leven en geniet gewoon van mijn Heinz culinaire ketchup. Maar er zijn alternatieven, bij de biologische supermarkt vind je deze bijvoorbeeld. Een leven vrij van geraffineerde suiker is dus mogelijk. Maar zover wil ik (nu) nog niet gaan.



Hier in ieder geval een lekker recept voor een gezonde wortelcake.

Wat heb je nodig
  • 100 gram speltmeel
  • 100 gram havermout (fijn gemalen in de blender)
  • 2 grote wortels (winterpeen, medium maat) geraspt
  • 6 ontpitte dadels in stukjes
  • 1 kopje rozijnen
  • 1 rijpe banaan
  • 3 eieren
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 theelepel kardemon
  • 1 theelepel vanille extract (biologisch) of een vanillestokje
  • 1 eetlepel kokosolie
  • Snufje zout

Mix in een blender de havermout met banaan, dadels, eieren, bakpoeder, kaneel, kardemonpoeder, vanille extract, zout en kokosolie tot een glad geheel. Voeg nu het speltmeel toe en mix nog even.
Mix het beslag wat je nu hebt in een met bakpapier bekleed cakeblik met de wortel en rozijnen en roer goed door.
Bak de cake af in 45-50 minuten op 180 graden.

Tuurlijk kun je de cake ook nog glazuren met roomkaas/citroen of een ander glazuur. Maar dit komt het gezonde niet ten goede. Ik deed het dus niet, maar als je het echt lekker vindt dan is dat een optie. 

Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff