dinsdag 11 november 2014

Smeuïge gehaktballen met stamppot andijvie

Geen opmerkingen:
 
Ik zit even in de winterse modus, maar morgen is dit denk ik weer over. Twee dagen heel winters eten is fijn, maar pfff....ik ontplof inmiddels bijna. Dit moet je eigenlijk iets meer afwisselen met lichte gerechten. Ik verlang nu bijna naar een rondje hardlopen, en ik houd niet eens van hardlopen! Maar lekker was het wel!




De gehaktballen -  3 à 4 personen
  • 500 gram rundergehakt (ook met alleen rundergehakt kun je smeuïge ballen maken)
  • 1 ei
  • 2 handjes paneermeel voor de ballen en 1 handje voor als de ballen klaar zijn
  • 1 eetlepel ketchup
  • 2 eetlepels ketjap manis
  • 1 dessertlepel mosterd
  • 1 dessertlepel zout
  • 1 dessertlepel sambal
  • 1 dessertlepel peterselie
  • 1 halve kleine rode ui gesnipperd
  • 1 klein teentje knoflook uitgeperst
  • zwarte peper 
  • 1 pot runderfond

Meng alle ingrediënten - behalve de runderfond - goed door elkaar en draai een stuk of 6 ballen.
Rol de ballen daarna nog even door wat paneermeel.
Bak de ballen in een braadpan met een flinke klont boter aan en als de ballen rondom bruin zijn kun je in beetjes runderfond toevoegen.
Laat de ballen nu nog een half uurtje stoven en neem op het einde de deksel van de pan om de jus te laten inkoken.

De runderfond geeft een heerlijke jus en zorgt ervoor dat de ballen lekker smeuïg blijven/worden.
Ik hoorde dit ooit in het recept van een vriend en sindsdien gebruik ik altijd fond bij het bereiden van gehaktballen.

De stamppot andijvie - 3 à 4 personen
  • Andijvie 400 gram
  • 800 gram aardappels
  • Klont boter
  • 2 deciliter melk
  • Zout
  • Peper
  • Magere spekjes

Kook de aardappels.
Bak de spekjes krokant in eigen vet.
Zodra de aardappels gaar zijn stamp je ze fijn met een stamper en voeg hier warme melk (net tegen het kookpunt) en een klont boter aan toe.
Voeg daarna in delen de gesneden andijvie toe en roer goed door.
Voeg naar smaak nog peper en zout toe.
Serveer met de spekjes en bijvoorbeeld een gehaktbal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff