vrijdag 14 november 2014

Gebakken rijst met garnalen en een Thais tintje

Geen opmerkingen:
 
Dit recept vond ik ooit op de Allerhande website, nu kan ik een linkje plaatsen, maar dat is wel erg makkelijk. Ik schrijf 'm gewoon netjes voor je op.

Het is een frisse nasi met garnalen, koriander, bosui en een pitje door een pepertje. Je zet dit gerecht zo op tafel, vooral als je een dag van te voren de rijst alvast kookt. En daarnaast kun je afgekoelde rijst veel beter bakken in nasi achtige gerechten. Dus het verkort niet alleen je kooktijd, maar je gerecht wordt er ook echt lekkerder van!



Voor 2 personen:

  • 2 kopjes pandanrijst
  • 300/350 gram garnalen (ik gebruik de diepvries gepelde variant van AH, maar groter of kleinere kunnen ook, recept van AH gaat overigens uit van minder garnalen pp, ik vind het te weinig).
  • 2 bosuitjes
  • Handje koriander
  • 2 limoenen
  • 1 rode peper
  • 1 dessertlepel basterdsuiker
  • 1 eetlepel vissaus
  • 1 teentje knoflook

Kook de rijst en laat afkoelen (indien mogelijk).
Ontdooi de garnalen (kan in warm water).
Maak een marinade van het sap van 1 limoen, dessertlepel basterdsuiker, fijngehakte rode peper (ik gebruik een hele maar minder kan ook), fijngehakt teentje knoflook (of geperst). Laat de garnalen hier een minuut of 10 in marineren.
Snijd ondertussen de bosuitjes in ringetjes en hak de koriander grof. Houd een beetje over voor de garnering.
Snijd de overgebleven limoen in 2 helften.
Haal de garnalen uit de marinade (dep eventueel droog) en bak deze in de olie (ik dep ze vaak niet droog maar giet tussendoor het vocht af en doe dit bij de marinade, die heb je namelijk later weer nodig, en zo gaan er geen smaken verloren). 
Bak de limoenen mee.
Haal als de garnalen gaar zijn de limoenen uit de pan.
Voeg de bosuitjes toe en bak 1 minuut mee.
Voeg de rijst nu toe, de marinade, 1 eetlepel vissaus en koriander. 
Wok alles goed door en voeg naar smaak eventueel nog extra vissaus toe.

Serveer het gerecht met de gebakken limoen (kun je naar smaak nog zelf over het gerecht uitknijpen) en nog wat koriander en bosui voor de garnering.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff